QR14

davNorteko trenak kokapen estrategikoa eman zion Zumarragari

1864an inauguratu zuten ofizialki Madril-Irun linea. Horretarako, Urola ibaia desbideratu behar izan zuten. Desjabetzeak izan ziren, Zubiberri eraitsi zuten, Loidiko ur sendagarrizko iturria, pilotaleku bat eta Jauregiko errota kentzearekin batera. Hala eta guztiz, Zumarragak dirua jarri zuen, udalak eta herriak bildutakoaz.

Norteko trenbidea, bide zabalekoa, funtsean nekazaritza eta abeltzaintza jardueretan ari zen Zumarragara iritsi zen.

1864ko abuztuaren 15ean inauguratu zuten estatuko lehenbiziko nazioarteko trenbidea, Isabel II.a erregina bertan zela.

Zumarraga, Bilbo eta Frantzia arteko zubia

Durango-Zumarraga trenak, garai batean Debako trena esaten ziotenak, Bilbo Donostiarekin eta Frantziarekin lotzen zuen, Norteko trenarekin bat eginez. Tren-aldaketa Zumarragan egiten zen.

1906an beste tren-konpainia batzuekin bat egin, eta Compañía de los Ferrocarriles Vascongados eratu zuten, Baskoetako trena deitua alegia.

1889ko abuztuaren 26an inauguratu zuten. Gipuzkoa osoan “bide metrikoa” zuen lehen trenbidea zen, izan ere bideak metro bete zuen zabal.

Baskoetako trenek, hasiera batean, lurrun-trakzioa zuten, eta 1929an elektrifikatu egin zituzten.

Baskoetako trenaren geltokia 1988an eraitsi zuten.

Errepideek aurrea hartu zioten trenari.
Errepideek bidaiari-galera handia ekarri zieten trenei, halako moduan ezen 1972an zatika ixten hasi ziren Baskoetako trenak.
1982ko urteaz geroztik, Gipuzkoako linea metriko hauek Eusko Jaurlaritzaren mendean daude, Eusko Trenbideak sozietate publikoan sartuta.

Urolako trenak, "gure trenak", Goierri eta kostaldea lotzen zituen

Gipuzkoako Aldundiaren ekimenez sortua enpresa pribatuekin zenbait saio egin ondoren, eraiki zuten azken trena izan zen, eta desagertuetan azkena halaber.
Alfontso XIII.a erregeak inauguratu zuen 1926ko otsailaren 22an. Dantzari eta txistulariek eta Udal Musika Bandak egin zioten ongietorria.

Inauguratu zuten une beretik elektrikoa izan zen.

Geltoki guztiak arkitekto berak diseinatu zituen, Ramon Kortazarrek.

Udako bero handiko egunetan, Zumarragako Udalak suziria botatzen zuen. Horrela iragarri egiten zuen “gure trena” Zumaiarantz, hondartzarantz abiatzeko zela. Prezio kolektibo batez, jendeak aukera zuen itsasoan freskatu bat hartzeko.
Udalaren eta “gure trenaren” arteko akordioari esker, zumarragar askok igeri egiten ikasi zuten.

Egunean bost joan-etorri egiten zituen.

1986ko uztailaren 16a izan zuen azken eguna.

Orain ibilbidearen zati txiki bat egiten du, turismo-tren gisa egokitu dute eta.
Zumarraga-Zumaia trenari Urolako trena esaten zioten, bere bidean zehar Urola ibaiaren harana igarotzen zuelako.

Lehenbiziko txartelak euskaraz eta gaztelaniaz zeuden. Txartelaren alde bat gaztelaniaz zegoen idatzita, eta euskaraz bestea. Izan ere, trenak igarotzen zituen inguruetan euskara zen nagusi, eta baserritar askok ez zekiten gaztelaniaz, bizi ziren lekuaren ezaugarri topografikoak zirela-eta mendietan isolatuta bizi baitziren. 1938an, Espainiako Gerra Zibilean zehar, txartel hauen ordez erabat gaztelaniaz idatzitako beste batzuk hasi ziren erabiltzen.

Utzi erantzuna

Zure e-posta helbidea ez da argitaratuko. Beharrezko eremuak * markatuta daude

Ondorengo XHTML etiketa eta atributuak erabil ditzakezu: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>